Værditilvækst - merindtjening på råvarerne

Værditilvækst - merindtjening på råvarerne
Projektansvarlig

Projektet skal vise landbrugserhvervet mulighederne for at supplere den traditionelle produktion med value added produktion i et øget samspil mellem markedet og den måde, som råvaren produceres, forarbejdes, håndteres og afsættes på – herunder i samspil med markedet. I forhold til 2012 ansøgningen er projektets formål blevet tilpasset på enkelte områder.

Projektet vil bidrage til en kvalificering af nye og igangværende udviklingsforløb mod værditilvækst for de landmænd, som har mod på at gå nye veje. Projektet vil fortsat udvikle metoder og værktøjer målrettet dette segment af landmænd ud fra de udviklingsresultater, der er skabt i 2012. Hermed sikres erhvervet en merindtjening på råvarerne enten i form af en større andel af værdikæden eller ved produktion af differentierede produkter. Det gælder også økologiske produkter og nonfood. Effekten vil være en større mangfoldighed af produkter til forbrugerne, og nye indtjeningsmuligheder for erhvervet som supplement til den traditionelle produktion.

Indhold

  • Udvikling af idéer på tværs af værdikæden med henblik på øget værditilvækst
  • Udvikling af værktøjer til kvalificering af forskellige forretningskoncepter, herunder forretningsplan, business case, risikovurdering, markedsundersøgelser, kontrakter etc.
  • Samarbejdsmuligheder mellem landmænd
  • Metoder til kompetenceudvikling af landmænd fra fokus på produktion til en mere markedsorienteret tilgang
  • Fortsat viden opsamling om nye forretningsmuligheder

Invitation. Innovaton og forretningsudvikling – små og store virksomheder

Muligheder og udfordringer ved samarbejder mellem små og store virksomheder. Hvad skal man være opmærksom på?

Studietur til Kina

Opsamling på indlæg mv. fra BIT-konferencen i Hangzhou 2013.

Pack Designs I-Paper

Forbrugertrends.

Innovation og forretningsudvikling – små og store virksomheder

Muligheder og udfordringer ved samarbejder mellem små og store virksomheder. Hvad skal man være opmærksom på?

Værdikædeanalyse

Udarbejdelse af slides mv. ved indlæg Gothenborg 31. oktober 2013.

Vejledning til kalkulen Værdikædeanalysen

Kalkulen Værdikædeanalysen har til formål at give landmanden med direkte eller alternativ afsætning et overblik over det enkelte produkts værdikæde.

Værdikædeanalyse skabelon

Benyt regnearket til at afdække omkostningsstrukturen i hvert led af værdikæden på et specialprodukt

Afsluttende rapport